عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )
938
مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )
كتابخانهء ملى شد و اغلبى از مردم كتاب مجّانى به آنجا تقديم داشتند كه هركس بخواهد بخواند برود آنجا و مجانى بخواند . طهران بعد از آنكه وزارت تلگرافخانه به سپهدار داده شد ، دستخط مبنى بر شغل او صادر شد : « جناب اشرف اتابيك اعظم چون امر وزارت تلگراف و مزيد انتظامات كليهء دواير تلگرافخانههاى ممالك محروسه هميشه محل توجه مخصوص ملوكانهء ما بوده ، در اين موقع كه براى اصلاحات اين كار انتخاب يك نفر از چاكران صديق درستكار لازم بود ، ولى خان نصر السلطنه سپهدار امير توپخانه را كه به حسن نيت و كمال امانت در خاكپاى همايون امتحان داده و هميشه در مشاغل معظمهء دولتى از روى كمال غيرت و شاهپرستى خدمات نمايان كرده است به شغل جليل وزارت تلگراف كه از كارهاى بزرگ دولتى است قرين افتخار فرموديم كه اين امر خطير را ضميمهء ساير مشاغل خود شمرده به طورى كه از حسن كفايت او انتظار داريم ترتيبات اين خدمت را به وجه صحيح اداره و اجرا نمايد . محرم يونت ئيل 1324 بوشهر آقا شيخ احمد مجتهد محلاتى برادر آقا ميرزا ابراهيم مجتهد فارس كه از طرف بوشهر عازم عتبات عاليات بود به مرض استسقاء دچار شده در شب پنجشنبه 28 ذى حجه 1323 به سن 56 در بوشهر وفات نمود . طهران در روز سهشنبه غرهء صفر 1324 كه شاه در فرح آباد دوشانتپه بود و وزرا حضور داشتند ، شاه براى تأسيس عدالتخانه خطاب به نظام الملك كرد و گفت : چنانكه مكرر اين نيت خودمان را اظهار فرمودهايم ، ترتيب و تأسيس عدالتخانهء دولتى براى اجراى احكام شرع مطاع و آسايش رعيت لازم است كه عاجلا در مركز دار الخلافه و دربار دولت و تمام بلاد مملكت داير و برقرار شود . و نظامنامهء اين قانون عدالت را مقرر فرمودند كه چند نفر از وزراى خبير به زودى